Potwierdziły się informacje, o których pisałem dwa tygodnie temu na stronach Turek24. Premier Morawiecki zapowiedział zwiększenie budżetu programu Kolej+ do pułapu 11 mld złotych. Budowa kolei z Konina do Turku znalazła się wśród 34 projektów przewidzianych do dofinansowania. Nadchodzi kolej na Turek.
Dwumiesięczne opóźnienie rozstrzygnięcia programu Kolej Plus zaowocowało zwiększeniem budżetu programu z 5,5 mld zł do 11 mld złotych. Zapowiedział to w Janowie Lubelskim premier Morawiecki. Ostateczną decyzję będzie musiał podjąć jeszcze parlament. Wg założeń programu 85% kosztów budowy pokryje budżet państwa, a 15% mają wyłożyć samorządy lokalne i regionalne.
Kolej na Turek
Warto w tym miejscu podkreślić, że dzięki uwzględnieniu w kontrakcie programowym dla Wielkopolski budowy kolei z Turku do Konina jako projektu priorytetowego (pozakonkursowego) montaż finansowy przedsięwzięcia wyglądać może jak poniżej (kwoty szacunkowe):
– 85% dofinasowania z programu Kolej+ (tj. 850 mln zł),
– 7,5% łączny wkład własny samorządów (tj. 75 mln zł),
– 7,5% dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski (tj. 75 mln zł).
Wśród 34 projektów wybranych do realizacji znalazło się 5 zgłoszonych przez samorząd województwa wielkopolskiego, w tym i budowa nowej linii kolejowej z Konina do Turku. Należy pamiętać, że pomimo tego, iż wnioskodawcą do programu był zarząd województwa, to głównym inwestorem będzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a więc spółka podległa pod rząd.
Marszałek Woźniak o kolei do Turku. Projekt traktujemy poważnie, rząd także?
Wczorajsza zapowiedź premiera Morawieckiego nie przesądza ostatecznie, czy kolej do Turku będzie zbudowana. To istotny krok, ale do pozytywnego finału jeszcze bardzo daleka droga. Należy o tym pamiętać. O wszystkim zdecydują możliwości finansowe budżetu państwa i w dalszej części finanse samorządów lokalnych.
Rząd już niejednokrotnie ogłaszał programy typu Mieszkanie+, 1 mln samochodów elektrycznych, 100 mostów i obwodnic, itp. Większość z tych rządowych zapowiedzi nie została zrealizowana. Czy podobny los spotka program Kolej Plus?
Z uwagi na to, że byłem/jestem pomysłodawcą projektu budowy linii kolejowej z Konina do Turku i dalej do Łodzi, to trzymam kciuki, by rząd Morawieckiego dotrzymał słowa chociaż w tej sprawie. Wiarygodność premiera jest powszechnie znana, ale mimo wszystko mam nadzieję, że kolej do Turku zostanie zbudowana.
W tym kontekście warto przywołać słowa marszałka Wożniaka, jakie wypowiedział we wrześniu 2020 r. podczas wizyty w Turku. Można o tym przeczytać w artykule Marszałek Woźniak o kolei do Turku. Projekt traktujemy poważnie, rząd także?
Czy wiceminister Bartosik zapowiada wycofanie się z budowy kolei?
Zaskakującej wypowiedzi dla Przeglądu Konińskiego udzielił wiceminister Ryszard Bartosik. Na pytanie czy mogą jeszcze pojawić się jakieś perturbacje związane z tą inwestycją? Ryszard Bartosik zaczął dywagować na temat decyzji Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu jako wnioskodawcy projektu.
Zakładam, że wiceminister wie (chociaż mogę się mylić), że inwestorem będzie PKP PLK SA, a nie urząd marszałkowski. Piłka jest więc cały czas po stronie rządowej i mam nadzieję, że Polskie Linie Kolejowe nie rozważają wycofania się z inwestycji Konin – Turek. A wypowiedź posła Bartosika składam na karb jego politycznego temperamentu. Taki już jest, że wszędzie szuka politycznego zwarcia. Nawet przy tak skomplikowanym projekcie, będącym szansą na dodatkowy olbrzymi impuls rozwojowy dla Turku, bardziej jest partyjnym posłem niż mieszkańcem ziemi tureckiej.
Dariusz Młynarczyk
Comments
No Comments